Passive “Income” Sehingga Selepas Mati

Untuk mempercepatkan kita mencapai status financial freedom, ataupun kebebasan kewangan dimana kita tidak perlu lagi berkerja seperti orang kebanyakkan iaitu kerja daripada pukul 9 pagi sehingga 5 petang, kita perlu mencari passive income.

Apakah yang dimaksudkan dengan passive income? Ia adalah income yang berterusan kita dapat hanya dengan melakukan sekali kerja sahaja. Lebih cepat dan banyak passive income, lebih cepat kita mencapai kebebasan masa dan kewangan.

Keadaan yang sama berlaku dalam melakukan kebaikan. Ada beberapa perkara yang kita dapat pahala secara berterusan apabila kita melakukan beberapa kebaikan seperti yang dinyatakan di dalam hadith nabi yang diriwayatkan oleh Anas:

Pahala ini akan kita dapat secara berterusan walaupun kita sudah meninggal dunia. Pahala-pahala inilah yang akan menyejukkan kubur kita nanti.

Ada satu lagi hadith yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah berkenaan pahala yang masih lagi kita dapat walaupun kita sudah mati.

Daripada Abu Hurairah R.A, Rasulullah SAW bersabda: Apabila mati anak Adam, putuslah semua amalannya kecuali tiga perkara: Sedekah jariah, ilmu yang dimanfaatkan atau anak soleh yang mendoakannya.

 

Marilah kita ikhlaskan hati kita dalam membuat perkara kebaikan. Berbuatlah amal jariah sebagai passive income/pahala kita untuk kita berehat di alam barzakh kelak. InsyaAllah, amiin.

Leave a reply

CommentLuv badge

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.

%d bloggers like this: