Sunnah Nabi Mengcakupi Seluruh Aspek Kehidupan

sunnah rasulullah saw nabi muhammad.jpg

“Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta dia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang)”.

Surah Al-Ahzab : Ayat 21

Setiap sesuatu yang dilakukan oleh Rasulullah saw adalah selari dengan Al-Quran. Akhlak Rasulullah adalah Al-Quran.

Setiap yang dilakukan oleh Rasulullah dipanggil sunnah. Barangsiapa yang mengamalkan sunnah nabi, dia akan mudah mendapat syafaat nabi di akhirat kelak.

Sebenarnya begitu banyak sekali sunnah nabi ini. Ini adalah kerana sunnah nabi adalah perbuatan harian biasa yang biasa dilakukan oleh seorang manusia seperti kita. Kerana nabi juga adalah seorang manusia.

Cuma perbuatan harian ini dibuat dengan mengikut landasan Al-Quran. Ilham untuk melakukan sesuatu adalah semuanya daripada Allah jua.

Nabi Muhammad saw adalah seorang yang maksum. Tidak pernah melakukan dosa dan kesalahan. Mana mungkin baginda melakukan kesilapan dan dosa jika ilham untuk melakukan segala sesuatu itu adalah daripada Allah?

Jika segala sesuatu itu dari Allah, maka sudah pasti terselit seribu hikmah kebaikan di belakangnya walaupun terkadang hikmah tersebut tidak dapat terfikir oleh akal kita yang lemah ini. Sebab itu kita amat disaran untuk mengikuti sunnah nabi ini.

Jadi bukan payah sangat nak ikut sunnah nabi sebenarnya kerana apa yang dilakukan oleh nabi dilakukan juga oleh kita. Contohnya: Nabi makan dan minum. Kita pun makan dan minum. Cuma kita kena lah tau macamana nabi makan dan minum. Dengan dimulakan dengan bismillah misalnya. Duduk dengan tertib. Makan tidak gelojoh, menjilat jari dan sebagainya.

Begitu juga dengan melakukan perbuatan ini. Dan amalan ini.

Banyak lagi sunnah nabi ini untuk kita ikuti. Ianya mengcakupi seluruh amalan kehidupan kita selain daripada di dalam ibadah khusus seperti solat, puasa dan sebagainya.

Apa yang kita perlu buat, kena betulkan niat bahawa kita buat perbuatan tersebut sebab kita nak ikut nabi. Sebab kita sayang dan cinta nabi kita.

Jom amalkan sunnah nabi. Moga hidup kita dirahmati dan diberikan syafaat oleh nabi di akhirat nanti.

Ameen.

Posted from WordPress for Android

1 comment

Leave a reply

CommentLuv badge

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.

%d bloggers like this: