Tips: Doa Pelindung Untuk Anak-Anak

masa depan negara

Gambar Hiasan

 

Anak-anak kita yang masih kecil masih lemah fizikal dan mental (semangat) nya. Mereka ini amat mudah terkena musibah seperti diganggu oleh Syaitan, gigitan binatang berbisa dan penyakit ‘ain.

Sebab itulah ada hadith tentang larangan anak-anak bermain di luar rumah pada waktu senja:

Rasulullah SAW dalam Sahih al-Bukhari dan Muslim ada menyebut hadis dari Jabir ra yang bermaksud, ‘apabila sudah tiba waktu petang hampir senja), henti dan himpunkan anak-anak kamu (dari terus bermain) kerana pada waktu itu syaitan akan mula berkeliaran’.

Yang Keduanya anak-anak kecil ini sering terdedah dengan binatang berbisa. Ini adalah kerana mereka belum peka terhadap suasana sekeliling dan tidak dapat membezakan serangga berbisa atau tidak.

Yang ketiganya anak-anak kecil ini ditakuti terkena bencana ‘ain. Apakah bencana ‘ain ini? Ia adalah musibah yang berlaku disebabkan pandangan mata.

Hadith Rasulullah tentang penyakit ‘ain:

“‘Amir bin Rabi’ah pernah melewati Sahl bin Hunaif yang sedang mandi, lalu ia berkata, ‘Aku tidak pernah melihat seperti hari ini dan aku tak pernah melihat kulit seperti kulit wanita yang dipingit.’ Tidak berapa lama, Sahl terjatuh. Kemudian dia didatangkan ke hadapan Nabi. Orang-orang pun mengatakan kepada beliau, ‘(Wahai Rasulullah), segera selamatkan Sahl, ia telah terbaring.’ Nabi bertanya, ‘Siapa yang kalian tuduh dalam hal ini?’ Mereka menjawab, ‘Amir bin Rabi’ah.’ Beliau pun berkata, ‘Atas dasar apa salah seorang di antara kalian hendak membunuh saudaranya? Apabila seseorang melihat sesuatu yang menakjubkan dari diri saudaranya, hendaknya ia mendoakan kebaikan padanya.’ Kemudian beliau meminta air dan memerintahkan ‘Amir untuk berwudhu’, maka ‘Amir pun membasuh wajahnya, kedua tangan hingga sikunya, kedua kaki hingga lututnya, serta bagian dalam sarungnya. Lalu beliau memerintahkan untuk menuangkan air itu pada Sahl.”

(HR. Ibnu Majah no. 3500, dishahihkan oleh Asy-Syaikh Al-Albani dalam Shahihul Jami’ no. 3908/4020 dan Al-Misykah no. 4562)

`Ain adalah pandangan mata. Berdasarkan hadith-hadith yang disebut di atas, ternyata benar adanya pengaruh daripada pandangan mata. Sama ada seseorang itu memandang dengan hasad dalam hatinya, ataupun sekadar takjub, ia boleh membahayakan.

Penyakit ini walaupun benar tetapi amat sukar untuk dijelaskan oleh dunia perubatan moden. Jadi jika disyaki pesakit terkena penyakit ini rawatan yang sesuai adalah perubatan Islam yang menggunakan ruqyah sambil dibantu oleh perubatan moden.

Tentu pembaca agak samar-samar tentang penyakit ini. InsyaAllah jika diberikan ruang waktu, saya akan buat posting khas untuk penyakit ini nanti.

Kesimpulannya, kita memang tidak mampu menjaga anak-anak kita terutamanya yang masih kecil ini secara total. Jadi, sebagai ikhtiar kita amalkanlah doa di atas. Selain daripada ianya ikhtiar dan penyerahan kita terhadap Allah, kita juga mengamalkan sunnah nabi SAW.

Moga anak-anak kita mendapat perlindungan daripada Allah. Amiin.

Leave a reply

CommentLuv badge

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.

%d bloggers like this: