More

    ACL Reconstruction: Apa Yang Perlu Anda Tahu

    Kali ni aku nak kongsi pasal ACL Reconstruction. Sebelum tu kalian kena tahu dahulu apa itu ACL. ACL ialah singkatan kepada Anterior Cruciate Ligament. Ia adalah salah satu ligamen besar dalam lutut kita. Ia memainkan peranan penting dalam menstabilkan sendi lutut, terutama semasa aktiviti berimpak tinggi seperti berlari, melompat, dan berpusing. Namun begitu, ACL boleh tercedera dengan mudah, terutamanya dalam kalangan atlet yang terlibat dalam sukan yang melibatkan banyak gerakan mengubah arah secara cepat dan drastik, dan juga gerakan berpusing. Kecederaan ACL adalah perkara biasa yang mana ia boleh membataskan dan mempengaruhi keupayaan seseorang untuk menjalankan aktiviti harian ataupun mengambil bahagian dalam sukan. Dalam artikel ini, aku akan cuba membincangkan segala-galanya yang perlu kalian ketahui tentang ACL Reconstruction.

    ACL Reconstruction - Knee Diagram

    Kenapa aku tergerak hati untuk berkongsi pasal ni semua? Sebabnya aku baru jer buat pembedahan pembaikan semula ACL ni 2 minggu lepas. Alhamdulillah, proses penyembuhan aku berjalan lancar. Luka pun cun je tanpa infection atau apa-apa yang dibimbangkan. Jadi dengan sedikit pengetahuan aku yang aku baca dan bincang dengan doktor pakar aku sebleum ni, aku kongsilah dengan kalian.

    Baca: Kemalangan yang menjadi punca kecederaan ACL aku

    ACL Reconstruction - before OT

    Apakah ACL Reconstruction?

    Sebelum pergi lebih jauh, ada baiknya kita tahu dahulu apakah ACL Reconstruction. 

    Ia adalah prosedur pembedahan untuk memperbaiki ACL yang koyak. Semasa prosedur, pakar bedah akan menggantikan ligamen yang koyak dengan ligamen baru, yang biasanya diambil dari tubuh badan pesakit itu sendiri (autograft) atau penderma (allograft). Prosedur ini bertujuan untuk mengembalikan kestabilan sendi lutut dan meningkatkan keupayaan pesakit untuk terlibat dalam aktiviti fizikal.

    Bila Perlu Dilakukan ACL Reconstruction?

    Biasanya ia akan disarankan untuk individu yang ACL mereka telah koyak sepenuhnya dan mengalami ketidakstabilan di sendi lutut mereka. Ini boleh ditentukan melalui pemeriksaan fizikal dan ujian imej seperti MRI. Prosedur ini juga dicadangkan untuk individu yang mengalami ketidakstabilan, kesakitan, dan pembengkakan dalam sendi lutut mereka.

    Walau bagaimanapun, tidak semua kecederaan ACL memerlukan prosedur ACL Reconstruction. Ada yang hanya memerlukan rawatan konservatif seperti terapi fizikal dan pengubahsuaian aktiviti. Ini mungkin sudah mencukupi untuk menguruskan simptom dan memulihkan fungsi sendi lutut mereka.

    Keputusan untuk menjalani ACL Reconstruction biasanya dibuat bergantung kepada individu. Pandangan pakar akan mengambil kira usia pesakit, tahap aktiviti, dan tahap kecederaan yang sedang dialami.

    Apa yang Perlu Dijangkakan Semasa Pembedahan Pembaikan Semula ACL

    Pembedahan ACL Reconstruction biasanya memerlukan masa satu hingga dua jam untuk selesai bergantung kepada tahap keseriusan kecederaan. Ia dilakukan di bawah general anesthesia di mana pesakit akan dibius separuh badan.

    ACL Reconstruction - after OT

    Caranya, pakar bedah akan membuat hirisan kecil di lutut untuk mengakses ligamen yang koyak. Ligamen yang rosak akan dibuang, dan ligamen baru akan diletakkan di tempat yang sama. Ligamen baru itu akan dikekalkan pada tulang menggunakan skru atau peranti lain. Hirisan pada bahagian lutut kemudian akan ditutup, dan lutut akan diletakkan pendakap supaya kekal stabil sementara menunggu ianya sembuh.

    Berapa lama kecederaan akan sembuh selepas pembedahan Pembaikan Semula ACL

    Proses pemulihan selepas pembedahan boleh mengambil masa selama beberapa bulan. Ia biasanya melibatkan kombinasi terapi fizikal dan rehabilitasi. Namun untuk ianya benar-benar sembuh dan pesakit boleh terlibat dalam aktiviti fizikal semula, biasanya akan mengambil masa selama setahun. Ia adalah untuk memastikan ia benar-benar sembuh dan kuat supaya tidak mengundang kecederaan semula.

    Beberapa minggu pertama selepas pembedahan, pesakit mungkin perlu bergerak dengan bantuan alat bantuan seperti tongkat ataupun walker. Semasa peringkat awal pemulihan, pesakit biasanya disarankan untuk mengurangkan aktiviti dan memberi tumpuan kepada rehabilitasi lutut. Program rehabilitasi ini biasanya melibatkan latihan untuk meningkatkan kekuatan, kelenturan, dan kestabilan lutut.

    Selepas beberapa minggu, pesakit mungkin boleh memulakan program latihan jangka panjang untuk membina semula kekuatan otot dan kestabilan lutut. Program ini mungkin termasuk latihan beban, seperti angkat berat dan kardio seperti berlari. Walau bagaimanapun, pesakit biasanya disarankan untuk mengelakkan sukan berimpak tinggi, seperti bola sepak dan bola keranjang, untuk beberapa bulan..

    Pemulihan yang berjaya sangat penting untuk memastikan kestabilan sendi lutut untuk jangkamasa panjang dan mengurangkan risiko kecederaan semula. Oleh itu, penting untuk mematuhi arahan pakar bedah dan program rehabilitasi yang disyorkan.

    Risiko dan Kesan Sampingan

    Seperti juga pembedahan yang lain, ACL Reconstruction mempunyai risiko dan kesan sampingan. Risiko dan kesan sampingan yang mungkin terjadi termasuklah jangkitan kuman, pendarahan, kerosakan saluran darah, dan reaksi kepada anestesia. Walau bagaimanapun, risiko dan kesan sampingan ini jarang berlaku kepada pesakit.

    Pembaikan Semula ACL

    Kesimpulannya, ACL Reconstruction adalah prosedur yang sangat berguna untuk individu yang mengalami ketidakstabilan sendi lutut akibat kecederaan ACL. Namun begitu, ia tidak semestinya diperlukan untuk semua kecederaan ACL, dan keputusan untuk menjalani pembedahan harus dibuat secara individu dengan mempertimbangkan faktor seperti tahap kecederaan, tahap aktiviti, dan usia. Pemulihan selepas pembaikan semula ACL ini melibatkan rehabilitasi dan latihan yang berterusan untuk memastikan kestabilan sendi lutut jangka panjang dan mengurangkan risiko kecederaan semula.

    Inilah sedikit perkongsian aku tentang pembaikan semula ACL (ACL Reconstruction) ini. Harap ianya dapat memberi sedikit pengetahuan kepada kalian terutama yang pernah mengalami kecederaan lutut baik kecederaan baru maupun yang lama. Jika bermanfaat kalian boleh kongsi entri ini media sosial supaya yang belum tahu akan mendapat manfaat.

    Latest articles

    Related articles

    4 Comments

      • tapi saya tak sakit pun. siyes tak sakit.. sejak daripada operation hari tu sampai sekarang. tak der sakit. sengal² sikit ada la. cuma kaki jer la lemah tak leh angkat. now dah 12 hari, dah buay fisio semua dah leh angkat dah. cuma doc tak bagi pijak lagi

    Leave a reply

    Please enter your comment!
    Please enter your name here

    CommentLuv badge