Cara Rasulullah Menghitung Tasbih

24
488

Rasulullah mempunyai cara tersendiri dalam menghitung tasbih. Cara Rasulullah menghitung tasbih adalah seperti yang dinyatakan di dalam hadith di bawah:

“Abdullah bin ‘Amr berkata: “Saya melihat cara Rasulullah menghitung tasbih dengan melipat-lipatkan jari-jari dengan menggunakan tangan kanannya”

– diriwayatkan oleh Abu Dawud (1/235) dan At-Tirmidzi (4/255), ia menghasankannya.

Berdasarkan hadith tersebut mungkin cara Rasulullah menghitung tasbih adalah seperti gambarajah ini:

cara nabi menghitung tasbih..jpg

Selama ini saya menyangkakan bahawa cara mengira tasbih menggunakan tangan ini adalah hanya rekaan para salafussoleh dan para ulamak sahaja. Tak sangka ianya adalah sunnah nabi saw.

Jom kita mengikut sunnah. Walaupun amalan yang seringkas seperti cara Rasulullah menghitung tasbih ini, ia akan tetap mendapat ganjaran pahala dari Allah kerana ianya adalah sunnah Rasulullah saw.

Nota sohoque:

Senarai antara 100 amalan nabi semasa hayatnya ada di sini.

 

24 COMMENTS

  1. ya Allah sumpah bermanfaat sangat entri ni. selama saya ni buat cara lain. still guna jari tapi lain. hehehe!! kalau nak copy entri ni dekat my blog boleh tak? nnti akan di creditkan ke entri ni.

  2. Guna jari juga slame ni..tapi lain macam sikit..baru tahu ini cara Rasulullah saw.. tq kongsi info best ni… harap takde la lupa kiraan ke berapa bila guna cara ni nanti… hehe 🙂

  3. Salam titipan di tengah malam.. 🙂

    Blog tEn Sohoque penuh dengan info yang menarik lagi jitu…seronok membacanya.. =)

    Subuh terlena menunggu hujan,
    Sudah mandi sejuknya suhu;
    Sungguh berguna tulisanmu tuan,
    Sunnah nabi baru ku tahu.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here