gambar cicak rumah

Membunuh Cicak Hukum Dan Hikmah Di Sebaliknya

gambar cicak rumah

rumah yang cantik pasti terjejas jika dipenuhi dengan cicak

Hadith Nabi SAW:

Daripada Abu Hurairah RA katanya Rasulullah SAW bersabda: Sesiapa yang membunuh cicak dengan satu pukulan baginya seratus kebajikan, jika dua pukulan baginya tidak sebagaimana yang pertama dan jika tiga pukulan tiada baginya sebagaimana dua pukulan.

(HR Muslim)

Dari Ummu Syarik radhiallahu ‘anha; Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam memerintahkan untuk membunuh cicak. Beliau menyatakan, “Dahulu, cicak yang meniup dan memperbesar api yang membakar Ibrahim.”

(HR. Muttafaq ‘alaih).

Dari Sa’ad, bahwa Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam memerintahkan untuk membunuh cicak, dan beliau menyebut (cicak) sebagai hewan fasiq (pengganggu).

(HR Muslim)

Hukum membunuh cicak adalah sunat. Ia adalah sunnah Nabi. Kepada yang tidak peka terhadap sunnah nabi, ada yang mempersoalkan perkara ini. Antara katanya mengapa kita harus membunuh cicak sedangkan ia ada gunanya untuk kita terutama dalam memakan serangga seperti nyamuk dan sebagainya.

cicak rumah

gambar cicak rumah

Namun setiap kata Nabi adalah dari Allah. Setiap perintah Allah pasti ada hikmah samada yang nampak di mata dan fikiran kita maupun yang tersembunyi dan tidak mampu terfikir dek aqal fikiran kita.

Antara hikmah membunuh cicak yang mampu terfikir oleh kita:

  1. Cicak ini binatang yang mengganggu. Lihat sahaja tabiat buruk membuang najisnya. Ia akan berak dan kencing di merata tempat di rumah kita, malah di masjid juga. Tabiat buruk ini amat mengganggu kita terutamanya dalam beribadat kerana najisnya akan menyebabkan ibadah kita seperti solat tidak sah.
  2. Cicak ini haiwan yang jelek perilakunya. Mengikut kisahnya semasa Nabi Ibrahim dibakar oleh Raja Namrud, semua binatang lain berusaha memadamkan api. Tapi tidak dengan binatang cicak ini. Ia meniup lagi api sehingga api menjadi semakin besar. Akhlak yang buruk ini dikeji oleh Allah.
  3. Allah memberikan bermacam-macam cara untuk kita mendapat pahala sehinggakan membunuh cicak juga diganjariNya.
  4. Untuk kita berfikir bahawa Allahlah yang maha mengetahui kebaikan disebalik suruhan itu.

Jadi, sebagai ummat Islam yang patuh pada ajaran Allah dan ummat Muhammad yang sayangkan Nabinya usahlah dipertikaikan suruhan bunuh cicak ini. Kita buat kita dapat pahala. Jadi apa nak dipersoalkan lagi?

9 comments

  1. Ainaa Roseberry 27 May, 2014 at 23:23 Reply

    Ena selalu tangkap cicak kat rumah ni bila dia lalu kat celah celah langsir. Tapi tak sampai hati nak bunuh. Lepas ni bolehlah bunuh, geram juga tengok tahi cicak penuh kat tepi tingkap. Takut terkena kat kain telekong. Terima kasih abg sohoque
    Ainaa Roseberry recently posted..18: WORDLESS WEDNESDAYMy Profile

  2. man toba 19 December, 2014 at 19:23 Reply

    sye hri2 lestik cicak.ble kne kdang2 x mati so sye pjak smpi mati.bleh ke mcm tu.mmg nmpk kjam.tp nk wat cmne.lestik ngn gtah bulat yg di cntum2.tu x mati.las2 pjak jela smpi mti

Leave a reply

CommentLuv badge

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.

%d bloggers like this: