101

Petua Kalau Telefon Bimbit Jatuh Dalam Air

“Bang.. Telefon Sayang jatuh dalam air la…!!! Macamana nak buat ni?” Ucapan pertama isteriku bila pintu kereta dibuka masa balik dari kerja hari Jumaat itu hari.

sony xperia z kalis air.jpg

Gambar hiasan: Petua kalau telefon bimbit jatuh dalam air

Antara ceritanya selepas aku tanya sebab dan punca adalah ianya berlaku akibat isteriku tergopoh gapah ke bilik air. Dan yang bestnya telelefon bimbit itu terjatuh dalam mangkuk tandas.. hahaha. Cool!! Tapi beliau dah basuh la lepas diambil dari mangkuk tandas tu… Hehehe.

Sepanjang jalan daripada Jalan Yap Kwan Seng ke Shah Alam tu aku lihat isteriku asyik dengan HP nya sahaja. Tiup situ, lap sini, gosok lagi. On dan off berulangkali. Agak resah beliau dengan HP nya itu. Maklum la, bukan murah nak beli HP baru sekarang ni. Dan aku memang tak ada bajet lagi untuk belikan beliau HP yang baru. Walaupun memang ada dalam perancangan aku.

Jadi kalau kejadian sebegini terjadi kepada anda, apakah yang anda akan buat?

Aku ada satu petua kalau telefon bimbit jatuh dalam air. Entah daripada mana aku dapat petua aku pun tak ingat dah. Tapi aku dah buat beberapa kali, dan kesannya amat memuaskan.

Sebelum ni aku buat pada walkman aku masa zaman belajar kat University dulu. Masa tu walkman aku terkena air hujan. Kali kedua aku buat pada mp3 player anak aku si Iqbal. MP3 player dia letak dalam poket seluar dan aku dengan selambanya masukkan seluar itu ke dalam mesin basuh.

Ok. Petua kalau telefon bimbit jatuh dalam air ialah anda letakkan telefon bimbit atau alatan eletrik yang terjatuh ke dalam air itu ke dalam kepuk beras. Pastikan ia terkambus di dalam beras. Biarkan di situ selama 1 hari satu malam.

Keesokan harinya ambil semula dan caj. InsyaAllah HP tersebut masih boleh digunakan.

Tapi ini hanya boleh dibuat pada HP yang terendam hanya seketika di dalam air sahaja ya. Jika dah terendam di dalam air selama satu hari satu malam misalnya, tak dapek la den nak nolong.. hahahaha.

Ok, moga petua ini berguna untuk anda. Selamat mencuba.

Tapi petua yang paling best ialah beli je HP yang kalis air seperti HP ini.

Show Comments

24 Comments

  1. KiD May 20, 2013
  2. MrJocko May 20, 2013
    • sohoque May 20, 2013
  3. fyna May 20, 2013
    • sohoque May 20, 2013
  4. BeritaKaki May 20, 2013
    • sohoque May 20, 2013
  5. Oneblogsocial May 20, 2013
  6. auc May 20, 2013
    • sohoque May 20, 2013
  7. fazrol May 21, 2013
  8. UmmiKami May 21, 2013
    • sohoque May 21, 2013
      • UmmiKami May 21, 2013
        • sohoque May 21, 2013
          • UmmiKami May 21, 2013
          • sohoque May 21, 2013
  9. Mus May 24, 2013
    • sohoque May 24, 2013
  10. aizat faizi September 16, 2014
    • sohoque September 17, 2014

Leave a Reply

%d bloggers like this: