Petua Kalau Telefon Bimbit Jatuh Dalam Air

“Bang.. Telefon Sayang jatuh dalam air la…!!! Macamana nak buat ni?” Ucapan pertama isteriku bila pintu kereta dibuka masa balik dari kerja hari Jumaat itu hari.

sony xperia z kalis air.jpg

Gambar hiasan: Petua kalau telefon bimbit jatuh dalam air

Antara ceritanya selepas aku tanya sebab dan punca adalah ianya berlaku akibat isteriku tergopoh gapah ke bilik air. Dan yang bestnya telelefon bimbit itu terjatuh dalam mangkuk tandas.. hahaha. Cool!! Tapi beliau dah basuh la lepas diambil dari mangkuk tandas tu… Hehehe.

Sepanjang jalan daripada Jalan Yap Kwan Seng ke Shah Alam tu aku lihat isteriku asyik dengan HP nya sahaja. Tiup situ, lap sini, gosok lagi. On dan off berulangkali. Agak resah beliau dengan HP nya itu. Maklum la, bukan murah nak beli HP baru sekarang ni. Dan aku memang tak ada bajet lagi untuk belikan beliau HP yang baru. Walaupun memang ada dalam perancangan aku.

Jadi kalau kejadian sebegini terjadi kepada anda, apakah yang anda akan buat?

Aku ada satu petua kalau telefon bimbit jatuh dalam air. Entah daripada mana aku dapat petua aku pun tak ingat dah. Tapi aku dah buat beberapa kali, dan kesannya amat memuaskan.

Sebelum ni aku buat pada walkman aku masa zaman belajar kat University dulu. Masa tu walkman aku terkena air hujan. Kali kedua aku buat pada mp3 player anak aku si Iqbal. MP3 player dia letak dalam poket seluar dan aku dengan selambanya masukkan seluar itu ke dalam mesin basuh.

Ok. Petua kalau telefon bimbit jatuh dalam air ialah anda letakkan telefon bimbit atau alatan eletrik yang terjatuh ke dalam air itu ke dalam kepuk beras. Pastikan ia terkambus di dalam beras. Biarkan di situ selama 1 hari satu malam.

Keesokan harinya ambil semula dan caj. InsyaAllah HP tersebut masih boleh digunakan.

Tapi ini hanya boleh dibuat pada HP yang terendam hanya seketika di dalam air sahaja ya. Jika dah terendam di dalam air selama satu hari satu malam misalnya, tak dapek la den nak nolong.. hahahaha.

Ok, moga petua ini berguna untuk anda. Selamat mencuba.

Tapi petua yang paling best ialah beli je HP yang kalis air seperti HP ini.

24 comments

  1. aizat faizi 16 September, 2014 at 23:50 Reply

    sye pnye sony xperia z..sye masukkan dalam air ….lepastu die jadi kelip kelip…lepastu kelip2 hilang…..tapi screen pulak x bole touch cam mane ye?baru 15/9/2014 sye beli….

Leave a reply

CommentLuv badge

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.

%d bloggers like this: